APIA cere majorarea valorii tichetelor „Rabla Plus”
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin Programul „Rabla Plus” la un nivel de 8.500 de euro în 2025, respectiv de 7.500 de euro în 2026.
„Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România. Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (…) Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet”, susțin reprezentanții producătorilor și importatorilor de automobile, într-un comunicat de presă, potrivit Agerpres.ro.
Potrivit sursei citate, România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%).
În schimb, alte state-membre au raportat rezultate pozitive semnificative: Belgia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, Ungaria de 47,7% și Malta, de 90,5%.
„În paralel, Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto europeană și pentru a încuraja cererea de vehicule electrice (EV). Teresa Ribera, vicepreședinte al Comisiei Europene, a subliniat importanța unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvențiilor la nivel național și competiția neloială între statele membre. În ceea ce privește țintele de vânzări pentru vehiculele electrice și reglementările asociate, Ribera a declarat că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidențiat deschiderea pentru ajustarea țintelor anuale și a amenzilor pentru neconformitate. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investițiile în vehicule electrice și favorizează concurența din afara Uniunii”, se arată în comunicat.
Pe aceeași direcție, Stephane Sejourne, vicepreședinte executiv pentru Prosperitate și Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidențiat în intervențiile sale nevoia urgentă de modernizare a infrastructurii industriale europene pentru a proteja competitivitatea industriei auto locale. Astfel, măsurile propuse de Bruxelles includ atât stimulente financiare, cât și reglementări care să limiteze avantajele competitorilor din afara Uniunii Europene, în special ale producătorilor chinezi.
Pe de altă parte, APIA apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul „Rabla”, „o inițiativă pe care asociația o susține de mai bine de un an și jumătate”.
„Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an și jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul”, a declarat, în comunicatul citat, Dan Vardie, președintele APIA.
În acest context, Asociația de profil susține un plan detaliat și predictibil pentru eliminarea treptată a subvenției acordate diferitelor tipuri de motorizări, prin Programul „Rabla”: excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029; eliminarea completă, începând cu anul 2030, a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.